Czy osiągnąłem sukces w biznesie?
Autor: Władysław Adamczyk, publikacja: 2020-02-19
Kiedyś w artykule napisałem, żebyśmy nie wstydzili się podpatrywać firmy, które osiągnęły sukces w biznesie i ten mechanizm powinniśmy wdrażać do swojego przedsiębiorstwa.
Pamiętać należy jednak, że w biznesie jak w życiu są pionierzy i naśladowcy, i to właśnie pionierzy przecierają szlaki i wytyczają nowe kierunki czy style, a ich naśladowcy to po prostu podróbka oryginału. A zatem nie bądźmy czyjąś kopią, ale też nie wstydźmy się podglądać i uczyć sztuki biznesu od lepszych, aby uniknąć ich błędów. Nie bądźmy podróbką kogoś innego, bo podróbka zawsze skazana jest na niepowodzenie. Jak zatem działać, aby osiągnąć sukces w biznesie? Gdyby na to pytanie była jedna i prosta odpowiedź, wszyscy by osiągali sukces, a tak nie jest. Zatem czemu?
Analizując kilka znanych mi przykładów firm z różnych gałęzi biznesu, można pokusić się o podzielenie ich na tych kilka punktów:
- Ciężka praca, wytrwałość, zamiłowanie do wykonywania swojej pracy. Nienastawianie się na wielkie pieniądze. I jeśli robimy to, co lubimy, to już jest to połowa sukcesu. Ale niestety jest to żmudna i powolna droga do sukcesu.
- Układy, kolesiostwo, łapówki. Tu trzeba kogoś znać i sprawa prosta - może w gminie, ratuszu, ministerstwie. Sukces uzależniony jest od hierarchii znajomości we władzach. Osobiście brzydzę się i gardzę takimi ludźmi, ale i takich biznesmenów, przedsiębiorców znam.
- Posiadanie czegoś na sprzedaż - marny to sukces, ale sukces, do czasu (póki mamy to coś do sprzedania), np. działki budowlane, ziemia, lasy, złoża naturalne, gospodarka rybna. Gorzej jak nie mamy już co sprzedać, no to po sukcesie takiej firmy, chyba że w porę zainwestowała w inny lukratywny biznes, ale z mojej wieloletniej obserwacji wynika, że kończy się to marnie, bo nie sztuką jest sprzedać coś, co się posiada, sztuką jest zarobić na niczym.
- To sukces firmy nie do końca legalny, czyli jaki? Pieniądze zarobione w sposób niezgodny z prawem lokujemy w firmę. Firma jako pralnia. To nawet nie powinno tu się znaleźć, ale skoro o tym piszę, to takie firmy też istnieją i otaczają nas i dlatego ująłem ten aspekt ,,sukcesu". Nikt nie powinien podążać tą drogą. Oczywiście należy pamiętać, że sukces firmy to pojęcie względne, tak jak z wieloma aspektami życia. Dla jednego miarą sukcesu jest firma na giełdzie papierów wartościowych, dla drugiego sukcesem jest ten wymarzony bus i dwóch pracowników do budowlanki. Reasumując: sukces w biznesie może osiągnąć każdy przedsiębiorca, tylko miara tego sukcesu dla różnych osób stojących i oceniających z boku będzie inna. I tu należy pamiętać, że żyjemy i pracujemy dla siebie i rodziny, a nie tych osób z boku stojących, a ich opina na temat naszej firmy nie znaczy nic, bo sami w życiu niejednokrotnie nie osiągnęli pewnie więcej jak zaciągnięcie kredytu na mieszkanie do końca życia. I na koniec oczywiście można się ze mną nie zgodzić, ale w sumie kogo to obchodzi.
Opracował:
Władysław Adamczyk
Firma SENTEX